Tema: l'amor

Romeo i Julieta

L’amor, juntament amb la mort, és un dels temes principals d’aquesta obra. Aquest drama té com a tema central l’amor que sorgeix entre Romeo i Julieta. Tot i això, la primera representació de l’amor la tenim mostrada al principi de la història, quan veiem a Romeo molt enamorat de Rosalina, la qual no el correspon.

Però el veritable amor és el que sorgeix entre Romeo i Julieta, un amor tendre, juvenil, innocent i pur. Tot sorgeix en una festa a casa dels Capulet, quan de sobte apareix Julieta en pantalla i es produeix un amor a primera vista. La cara que se li queda a Romeo, la podríem comparar amb la que se li queda a Michael Corleone a la pel·lícula de El Padrino, quan queda totalment enamorat d’Apollonia, amb l’anomenat “raig”.

 

L’amor de Romeo i Julieta és clarament un amor a primera vista i ens representa l’ambició de dos joves enamorats que es volen menjar el món, que estan bojosl’ un per l’altre. L’escena del balcó representa molt bé aquesta ambició d’estimar. Els dos tenen una passió immensa a l’hora de fer-se un petó i mai es volen acomiadar. És una escena molt enèrgica en la qual Romeo puja i baixa del balcó unes quatre vegades, per acomiadar-se i tornar-se a acomiadar. És un amor tant intens i juvenil que acabarà amb les pròpies vides dels enamorats. Un altre argument que ens indica aquest amor tant passional és que només dos dies després que s’hagin conegut, Romeo i Julieta es casen d’amagat.

El seu amor també el podríem definir com un amor clandestí, que trenca la llei. El profund odi entre famílies es contraposarà amb l’amor tendre dels joves, i això acabarà amb la mort dels enamorats i servirà d’escarment per a les dues famílies, les quals acabaran fent les paus.

Però en aquest amor, com en moltes altres relacions, també hi apareixen les relacions sexuals, les quals formen part d’aquesta relació. Els dos joves es casen en un ambient molt humil, que sembla que tot és molt verge i pur, però una de les motivacions és el fet de poder mantenir relacions sexuals.

Finalment, la demostració final que el que tenen Romeo i Julieta és veritable amor, és el suïcidi per amor. Com que Romeo creu que Julieta ha mort, com que no pot seguir vivint sense ella, es treu la vida. I Julieta fa exactament el mateix raonament just quan desperta del seu son profund.

Una altra representació d’amor seria la dels Senyors Montagú cap al seu fill Romeo, o l’estima que té la Dida per Julieta, que l’ha cuidat tant o més que la seva pròpia mare.

El Padrino

L’amor a El Padrino és un tema que apareix bastant però al qual no es dóna una importància tant gran com a Romeo i Julieta.

Primer de tot, un tipus d’amor (que no sembla amor), és el que tindríem representat entre Vito Corleone i la Mamma. És una relació molt tradicional, on la dona agafa el paper de Deméter i l’home aporta els diners a la casa. En un principi es casen per amor (com diu en el llibre), però a la pel·lícula, en poques ocasions el Don demostra afecte cap a la seva dona.

Un altre amor és clarament el de Michael Corleone i Kay Adams. Ella ve d’una família molt tradicional i perfecta, on la van educar per ser una noia estupenda i perfecta en els estudis, bastant clàssica. Però el fet és que té com a nuvi un jove anomenat Michael Corleone, que prové d’una família pertanyent a la màfia. És ben bé una relació entre l’àngel i el dimoni, però d’entrada sembla funcionar. Michael expressa poc els seus sentiments i Kay és molt més expressiva, però amb l’assassinat de Sollozzo i McCluskey a mans de Michael, fa que la parella se separi totalment per la distància. Michael gairebé no li diu res, i ella queda bastant dolguda.

Mentrestant, Michael passa una llarga temporada a Sicília, per evitar ser descobert i allà coneix Apollonia. És un tipus d’amor molt semblant al de Romeo i Julieta. És un amor a primera vista, on els dos queden totalment embadalits de la bellesa de l’altre i és quan els sicilians diuen que li ha caigut “el raig”.

A l’inici és un amor per al qual ell ha de demanar permís a la família per poder casar-se amb Apollonia, com una cosa molt tradicional, però un cop es casen, l’amor de la parella va en augment i també és molt tendre. Mentrestant, Michael ha oblidat completament Kay, però un atemptat que havia d’anar dirigit cap al futur Don, mata desprevingudament Apollonia.

Quan Michael retorna a Amèrica, Kay i ell es retroben i fins que no ha passat un temps, no recuperen la seva relació amorosa, la qual va en augment i tenen fills. Sembla una parella feliç, però en el fons, Kay sap que el seu marit li amaga alguna cosa de la seva família, alguna cosa de la qual ella sospita molt. Al final de la pel·lícula, a l’última escena, es veu com clarament Michael menteix a Kay després de negar-li que ell hagi assassinat mai  ningçu. La mentida està enmig de la relació.

I després podríem trobar l’amor entre Connie i Carlo Rizzi. Semblen molt feliços al casament que se celebra a casa dels Corleone però un cop van a viure sols ell la maltracta i per tant desapareix tot l’amor que hi podia haver. El fet és que a la pel·lícula, la figura de Carlo Rizzi queda molt de dolent, però en realitat, al llibre, ens explica que arriba a un punt en que es disculpa a Connie pel que li ha fet i a la seva família i agafa un càrrec bastant important que li permet guanyar bastants punts en el poder de la família.