La música

Romeo i Julieta

La banda sonora d’aquest film està composta pel famós músic italià Nino Rota.

La música és l’adequada per a l’època i la temàtica de l’obra. La pel·lícula consta de melodies dolces d’amor o de tristesa i sovint és la música la que ens avança els esdeveniments. Per exemple, quan Julieta aconsegueix enredar al seu pare accedint a casar-se, la música ja ens representa el drama que vindrà.

El tema principal i més característic, What is a youth, es converteix en el leitmotiv* de la pel·lícula i acompanya sempre la relació entre Romeo i Julieta.  Aquest, depenent de la situació en què la parella es troba, sonarà amb un to més alegre o més trist.

Per a la presentació dels dos personatges principals, també hi ha una melodia adequada pels dos.

En la pel·lícula traduïda al castellà, en el moment de la festa dels Capulet en que el jove canta el tema principal What is a youth, la cançó està repleta de al·lusions en referència a la relació de Romeo i Julieta. Tot seguit podem observar la lletra traduïda al castellà, amb les parts més representatives subratllades en color vermell.

What is a youth (versió en castellà)

Es juventud febril desmán, y es la mujer nieve y volcán vano esplendor.

Cayó la flor, que hermosa fue tu juventud, verás  caer también.

Hay un tiempo que de amar dulce sueños ves llegar y hasta el amor aquí. Alguno piensa en casarse otro es un loco amante.

Yo sé apurar el instante, la vida es el amor.

Baila que baila al loco son, que está la muerte en cualquier rincón.

Dulce muy dulce y amargo y cruel es el amor la mejor diversión.

Dulce muy dulce y amargo y cruel, la vida es el amor.

 

 

El Padrino

Casualment F.F.Coppola també va escollir al prestigiós músic Nino Rota perquè composés la banda sonora de la seva obra mestra.

Igual que trobem a Romeoi  Julieta, la BSO es caracteritza per un tema principal titulat The Godfather Waltz, amb el qual Nino Rota va fent variacions del mateix tema, adequant-lo a les situacions del film. Aquest leitmotiv apareix sempre representant la figura d’El Padrino, tant amb Vito Corleone com amb Michael. La música que els relaciona també ens fa intuir que Michael assolirà el lloc del seu pare quan aquest es retiri.

Trobem diferents tipus de temes: de festa (casament de Connie), un tema especial durant l’estança de Michael a Sicília, música de més tensió.

Una de les escenes que més ens va cridar l’atenció, i que relaciona la música amb la trama de la història, és durant el bateig del fill de Connie.

És una escena on se succeeixen els assassinats dels diferents enemics de la Família Corleone, coordinant-los amb el sermó i l’orgue que s’escolta durant el bateig. La intensitat de la música puja de to en el moment en què es comet un assassinat, i això la fa ser una de les escenes més treballades i impressionants de la pel·lícula. 

 

 

*Leitmotiv: és un terme provinent de l’alemany. Segons Wagner “és el tema musical recorrent en una composició” i a partir d’aquí s’ha utilitzat com a tema recurrent d’una obra literària i/o cinematogràfica. El leitmotiv s’adapta a la disciplina artística a la qual s’està aplicant. En el cas del cinema és una tècnica que es relaciona amb la banda sonora i normalment el leitmotiv, és la part més coneguda i més diferencial d’una BSO.